Smartkort

Smartkort

Ikomm deler > Tips & Triks > Få Hjelp! > Smartkort

Vanlige spørsmål om Smartkort

Mange av Ikomms brukere har Smartkort, og ofte er det spørsmål rundt og problemer med disse som gjør at man blir nødt til å kontakte vår supportavdeling. Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får om Smartkort.

Din leder eller HR må ta kontakt med Ikomm for å bestille Smartkort og brukerkonto til deg.

Når du har fått saksnummer på bestillingen av din leder eller HR, kan du bestille time på nett eller kontakte Ikomm Servicedesk. Prosessen med å få nytt kort pleier ikke å ta mer enn 10-15 minutter. 

NB! Hvis du velger å ringe oss må du taste inn kundenummeret for din virksomhet. Har du ikke dette kundenummeret spør din nærmeste leder eller en kollega. 

Husk å oppgi ditt saksnummer når du tar kontakt med oss.

På grunn av lovkrav om identifisering, må du møte opp fysisk i Ikomm sine lokaler. Vi befinner oss på Fakkelgården. Hvis du kjører bil, går det som regel greit å finne en parkeringsplass. Buss 103, B2 eller B4 går forbi Fakkelgården.

Adresse: Vormstuguvegen 40, 2624 Lillehammer.

NB! For å ikke få bot når du står parkert utenfor hos oss må du registrere registreringsnummeret på Ipaden som står resepsjonen. Spør evt om hjelp for å registrere riktig.

Det er viktig at du har med gyldig legitimasjon.
Hvis du glemmer å bringe legitimasjon, kan du bli avvist fra smartkortavtalen.
Skal du ha kvalifiserte sertifikater på ditt smartkort, er det viktig at du tar med pass eller nasjonalt ID-kort som legitimasjon.

Hvis ditt Smartkort er låst med kode (E9), må du ta kontakt med Servicedesk.

Ta kontakt med nærmeste leder, eller vaktmester på lokasjon du opplever problemer med.

Ikomm administrerer kortproduksjonen, men vi har ikke mulighet til å styre hvilke kort som skal gi tilgang til hvilke dører. 

Tast inn ditt brukernavn og passord på printerens berøringskjerm / display. 
NB! Dette er ikke det samme som en pinkode. Passordet skal du ha fått av lederen din. 
Har du Æ, Ø eller Å i passordet er det ikke sikkert at printeren godtar passordet. Da må du endre passordet
Har du problemer tar du kontakt med Servicedesk.

Ta kontakt med nærmeste leder, som kan bestille nytt kort til deg hos Ikomm.

Ta kontakt med nærmeste leder, som kan bestille nytt kort til deg hos Ikomm.

Du kan enkelt fornye ditt eget sertifikat uten å ta kontakt med Servicedesk.
Klikk her for å laste ned veiledning.

NB! Denne veiledningen fungerer kun via din jobb PC på arbeidsplassen.

Hvis sertifikatet allerede er utløpt, må du ta kontakt med Servicedesk.

Hvis du har kvalifisert sertifikat på ditt smartkort, må du bestille time hos oss for å oppdatere kort.

Du må fornye ditt smartkort hvert 3 år.

Hvis du har flere spørsmål angående smartkort, kan du ta kontakt med Servicedesk via chat, e-post eller telefon.