Om Ikomm

Ikomm er en strategisk teknologipartner som bidrar til å utnytte teknologi til å skape bedre tjenester. Vi leverer sikker og stabil IT- og skydrift, og tilbyr tjenester som gjør det enklere å ta i bruk ny teknologi på en måte som gir verdi – for ansatte, kunder og innbyggere.

750 kundelokasjoner

Vi leverer til hundrevis av lokasjoner innen helse, skole, barnehager, offentlige instanser og kommuneadministrasjon.

50 000 brukere

Vår store brukermasse gjør oss til en attraktiv partner for alle med ambisjoner om å erobre nye markeder, spesielt innen helse og skole.

Eierkommuner

Ikomm har en unik eierstruktur – vi eies av våre kommunekunder, noe som gir oss begge et konkurransefortrinn.

Offentlige og private virksomheter

Ikomm er et heleid norsk selskap hvor all verdiskapningen skjer og forblir i Norge.

Ikomm leverer tjenester til både offentlige og private virksomheter

Ikomm er en totalleverandør av IKT-tjenester til kunder i privat og offentlig sektor, og dekker hele verdikjeden fra konsulent- og rådgivningstjenester til drift og på-stedet tjenester.

Et avgjørende konkurransefortrinn for Ikomm er eierstrukturen vår. Vår grad av spesialisering mot kommuner har gjort det mulig med en modell der minimum 80 % av omsetningen kommer fra eierkommunene våre. Alle kommuner Ikomm leverer tjenester til, kjøper seg inn i selskapet og får med det ta del i et attraktivt IT-samarbeid på tvers av kommunegrenser.

Gjennom vår største private kunde leverer vi også tjenester i Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Tyskland og Polen.

Kvaliteten på leveransene våre har alltid hatt øverste prioritet i Ikomm, og det vil det også fortsette å være.

Vi er sertifiserte innen ISO-9001 og ISO-27001, hvilket innebærer årlige revisjoner og kvalitetskontroller.  

Vi setter kunden i fokus

Vi er en lett tilgjengelig driftspartner via vår Servicedesk og har et sterkt team av kundeansvarlige som har direkte kontakt med kunden. Ikomm lever av fornøyde kunder, og vi skal gi dem en positiv opplevelse hver dag gjennom å engasjere oss og forstå kundenes problemstillinger og utfordringer.  

Med vår kompetanse på teknologiske løsninger skal vi bidra til konstruktive og fremtidsrettede IKT-løsninger som underbygger virksomhetenes prosesser, strategier og målsetninger. På denne måten kan kundene sammen med oss skape gode prosesser og løsninger som ved realisering av gevinstene gir muligheter for mer effektiv tjenesteyting.


Våre lokasjoner

Vi er representert over hele Østlandet og våre eierkommuner er i dag Lillehammer, Gausdal, Øyer, Indre Østfold, Nesodden, Østre Toten, Våler, Frogn, Ås, Vestby, Jevnaker, Enebakk og Rælingen.  

Lokal tilhørighet er viktig for oss og derfor har vi per i dag avdelingskontor i nærheten av alle våre kommunekunder. Vårt hovedkontor er på Lillehammer og vi har avdelingskontor i Askim og på Vinterbro. I tillegg har vi en filial på Lena og Jevnaker.  

Visjon

Gjennom nærhet og bruk av teknologi skal vi bidra til å skape verdi for kunden gjennom å fornye, forenkle og forbedre.

Suksesshistorien i Gudbrandsdalen

etablert i 2003

Ikomm er suksesshistorien om hvordan en visjon om å forbedre IT-tjenestene for tre samarbeidende kommuner har blitt til et av landets ledende selskaper, med kommunal IT-drift som nisje og spesialitet.

Fra IKS til AS

Da vi ble etablert i 2003, var det med åtte ansatte og en startkapital på 2,8 millioner.

En økt omsetning ga også et større spillerom for satsninger mot privatmarkedet. I 2007 gikk vi fra å være et IKS til å bli et AS, nettopp for å kunne ta inn private kunder.

Modellen vår har hele tiden tatt utgangspunkt i erkjennelsen om at det er vanskelig for små og mellomstore kommuner å holde tritt med den teknologiske utviklingen, hver for seg. Sammen får man til mye mer, og det er kjernen i Ikomm sin forretningsmodell.